Siden jeg er utdannet lærer eller rettere sagt lektor i fransk fra universitetet, endrer jeg litt på spørsmålsstillingen og spør meg selv: " Hvorfor vil jeg bli lærer i barneskolen?"
Mens jeg studerte første gang, så jeg ikke helt klart for meg hva jeg ville bli, og valgte fag som passet meg der og da. Jeg peilet meg etterhvert inn på læreryrket og tok ped.sem. Jeg jobbet først et år i Oslo og deretter fire år i Haugesund. Jeg underviste litt i fransk og samfunnsfag og ellers i mange andre fag som jeg ikke hadde. Det var ingen optimal situasjon i lengden, og jeg så nødvendigheten av å studere mer. Jeg var en stund usikker på om det var lærer jeg ønsket å forbli, men etter å ha fått barn selv har en ny glød for læreryrket oppstått. Jeg kan gjerne tenke meg å jobbe i undomsskole og videregående igjen, men ønsker også å ha muligeten til å undervise i barneskolen.
Det som fenger meg med læreryrket er nettopp lærerens ulike roller og oppgaver. Jeg skal undervise, planlegge, gi muntlige og skriftlige tilbakemeldinger, samarbeide med foreldre og kollegaer for å nevne noe av det vi skal gjøre. Dette liker jeg. Lærerens varierte hverdag finner jeg uhyre spennende og utviklende. Du må hele tiden balansere mellom alle disse oppgavene og forholde deg til folk, være i et konstruktivt samspill med overnevnte aktører.
Jeg skal også forholde meg til det fysiske læringsmiljøet, som skolebygning, klasserom, innemiljø, utstyr, data, osv., som i seg selv kan by på store utfordringer.
Noe av det viktigste for meg er å skape gjensidig trivsel mellom lærer-elev, lærer-foreldre, lærer-kollegaer. Trivsel gir en trygg og avslappet tone, som er et nødvendig utgangspunkt for læring. Jeg ser fram til å få være med på læringsprosessen fra 1.klasse og få muligheten til å forme elever, veilede dem i riktig retning og anvende undevisningsmåter jeg mener er gode, samt bruke erfaringer fra tidligere lærerpraksis og annen erfaring, som f.eks. fra det å være mor.
Målet mitt er å gi elevene mine faglig og sosial omsorg. Se hver enkelt og deres behov og gi dem en god selvfølelse og læringsglede ved at jeg kan faget mitt og klarer å formidle det på en god og engasjerende måte. Jeg har bestemt meg for å like alle elevene mine og hente fram det positive i hver og en av dem. Erfaringsmessig er jeg glad i og god til å kommunisere med barn. De er åpne, ærlige og direkte og enkle å prate med, noe jeg verdsetter høyt og som vi i voksenverden kan ha mye å lære av. For vi har også mye å lære av dem!
Jeg har lyst til å bli lærer i barneskolen fordi jeg tror jeg passer til det. Jeg er opptatt av å finne en fin balansegang mellom alle de ulike oppgavene og rollene en lærer har, å være en "kunstner", som kan improvisere og gjøre det rette der og da, slik at helheten blir bra. Det som fungerte bra en dag, for en elev eller en klasse fungerte kanskje ikke bra en annen dag, for en annen elev eller for en annen klasse. Jeg ser også viktigheten av egenutvikling både faglig og personlig og vil gjøre alt for å bli en god rollemodell, ikke perfekt, men mer en som er opptatt av at de rundt seg har det bra!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Hei! Interessant og kjekt at du vil gå frå vidaregåande til barneskolen. Då har du sikkert mange interessante perspektiv på lærargjerninga som få andre i klassen har! Kva trur du sjølv blir den største forskjellen ved å gå frå vidaregåande til barnetrinnet?
Legg inn en kommentar