søndag 16. november 2008

Konstruktivisme

Konstruktivismen er en læringsteori som tar utgangspunkt i at mennesket lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap. Dette krever at personen er aktiv i forhold til sin egen læring og gjør erfaringer, men disse erfaringene er subjektive. Det jeg skal skrive om i denne bloggen er den individsentrerte konstruktivismen, som Piaget er representant for.

Utifra et konstruktivistisk syn går det ikke an å bare putte inn kunnskap i et menneske, men læring forutsetter at mennesket selv deltar aktivt i læringsprosessen og at denne prosessen tar utgangspunkt i hva vedkommende interesserer seg for. John Dewey mente at en lærer gjennom aktivitet, "learning by doing". Han understrekte betydningen av lek i barns læringsprosess og at barn gjorde mange lærerike erfaringer i forbindelse med lek. Det Piaget hevdet var at våre observasjoner av verden rundt oss var subjektive, vi sanser og tolker ulikt og det vi sanser er igjen avhengig av hva vi tidligere har erfart, av våre såkalte forforståelser, teorier og hypoteser vi har fra før om hvordan verden er. Kunnskaper blir anvendt i praksis, som f.eks. gjennom lek som også Piaget understreket viktigheten av, og gjennom assimilasjons- og akkomodasjons-prosesser skjer læring. Noen ganger passer kunnskapen til etablert kunnskap og tankemodeller, ergo den blir assimilert, eller den bli akkomodert, dvs. at etablerte tankemønstrene må endres for at læring og utvikling kan finne sted. I denne sistnevnte prosessen oppstår det disharmoni mellom ny og gammel kunnskap. Det etableres en kognitiv konflikt, en mental ubalanse og i kjølevannet av denne oppstår det en naturlig motivasjon (indre drivkraft) etter å gjenopprette likevekten, skape en ny struktur/modell som den nye kunnskapen passer inn i. Denne selvregulerende prosessen kalles for en adaptasjonsprosess.

Læring er altså avhengig av at eleven selv går aktivt inn for å tilegne seg ny kunnskap. Hva eleven har med seg i bagasjen fra før, er med på å bestemme elevens læringsutbytte. Det er derfor tilpasset opplæring er blitt så aktuelt i dagens skole. Elevene kommer med så ulike læreforutsetninger, de har så ulike erfaringer og tankeskjemaer som nytt stoff kan kobles til at det blir nødvendig å drive ulik opplæring til ulike elever. Tilpasset opplæring blir derfor sett på som en nødvendighet. Hvis alle får samme opplæring vil noen elever oppleve at læreren snakker over hodet på dem eller andre vil føle at det blir altfor lett, i begge tilfeller skjer det ingen læring. Læren sin rolle blir i praksis å tilrettelegge for at læring skjer, mens elevens rolle blir å delta aktivt i konstruksjonsprosessen av ny kunnskap. Læreren kan styre denne prosessen, men da hovedsaklig i form av utfordrendre spørsmål, som får elevene til selv å tenke seg frem til kunnskap. I L-97 var tanker som ansvar for egen læring og prosjektarbeid veldig "in", men i praksis har det vist seg at mange elever ikke er modne for denne læringsformen. De har blitt for mye overlatt til seg selv, de har ikke hatt forutsetninger for å selv vurdere hva som som er viktig kunnskap.

Hvilken undervisning kan være god i forhold til et konstruktivistisk læringssyn? Undervisning som legger til rette for at elevene må tenke selv, som f.eks. en engasjerende innføring i et emne, problemløsningsoppgaver, utforming av tankekart og egenproduserte spørsmål og svar, for å nevne noe. Det å bevisstgjøre elevene på viktigheten av å ta ansvar for egen læring og det å lære hvordan de skal lære, er også veldig sentralt i forhold til et konstruktivistisk undervisningssyn.

Egenaktivitet er et sentralt nøkkelord i konstruktivismen. For at læring skal skje må ny kunnskap bygges på det eleven kan fra før, en må ta utgangspunkt i elevens forforståelse og bygge videre på den. Det gjelder å legge opp til undervisningsaktiviteter som skaper en kognitiv konflikt, som setter igang mentale prosesser hos eleven og som gjør at eleven får lyst til å finne ut av noe/utforske og til aktiviteter som utvider allerede etablerte tankemodeller. Eleven skal stimuleres til å tenke selv, se sammenhenger og forstå!

6 kommentarer:

Siri sa...

Hei Anna Ma

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive,jeg! Dette er godt formulert og du har tydeligvis godt grep på stoffet. Jeg er veldig enig med deg når du sier at elevene ikke har forutsetninger for ta ansvar for egen læring,eller vurdere hva som er viktig kunnskap. Det gjelder nok noen studenter også..

Anna Ma sa...

Takk for kommentaren, Siri:-)

Steinar sa...

God og strukturert framstilling av konstruktivismen her. Kognitve konflikter er sentrale, men hvordan kan du som lærer være med på så frambringe slike? Hva skjer i de tilfellene der det ikke oppstår slike konflikter?

Anna Ma sa...

Hvordan frembringe kognitive konflikter kan jeg gjerne mer konkret komme inn på, selv om jeg mener jeg allerde har vært innom det.

En lærer må legge opp til undervisningsaktiviteter som gjør at eleven begynner å tenke og får lyst til å utforske noe. Det kan da feks dreie seg om en innføring i et emne i samfunnskunnskap, introduksjon av et nytt syn som snur opp ned på de vante forestillingene vi har om et emne. Eksempel på et nytt syn kan være at innvandrere ikke er mer kriminelle enn nordmenn og elevene får i oppgave å tenke seg til hvorfor noen forskere kan hevde det. Eller et eksempel hentet fra barneskolen hvor elevene får i oppgave å lage prosentstykker i matte om til brøkstykker, det vil sannsynligvis hos mange skape kognitive konflikter, hvis ikke vil eleven få lite eller null læringsutbytte. Når en elev tenker prosent på bakgrunn av de reglene hun kan, men ikke ser at en prosent kan sees på som en hundredel, blir forståelseshorisonten redusert til et avgrenset skjema. Ved å bringe inn brøk kan en skape en kognitiv konflikt. For enkelte vil dette kanskje bli for høytsvevende, mens for andre er det ikke utfordrende nok. Altså TPO blir automatisk nødvendig. TPO opplæring kan feks være å arrangere mattekurs på tvers av trinnet/trinnene, slik at elevene får de rette utfordringene tilpasset sitt nivå.

Anna Ma sa...

Hei Steinar! Jeg ville bare informere deg om at jeg nå også har svart på din forrige ukes kommentar.

Steinar sa...

Takk for eit solid svar!