torsdag 11. september 2008

Hvordan lærer jeg best?

Ukens blogg skal omhandle tanker og erfaringer om hvordan jeg lærer best. For å gjøre tankene mine mer konkrete vil jeg vise til mitt første studieår, som var fransk årsstudium på Agder Distriktshøgskole (nå Universitetet i Kristiansand). Det var et år jeg lærte veldig mye og hvorfor det? Jo, vi hadde mye obligatorisk undervisning, vi hadde en god del innleveringsoppgaver hvor vi måtte samarbeide og vi hadde en fin blanding av norske og franske lærere, nyttige og spennende fag og mange gode lærere, for å nevne noe av det som bidro til at jeg lærte så mye dette skoleåret. Jeg vil nå gi eksempler og utdype dette nærmere.

I fransk litteratur hadde vi en nokså ung norsk lærer. Hun hadde aldri bodd i Frankrike over en lang periode, så hun var noe usikker i fransk muntlig. Men hun var derimot veldig godt forberdt og strukturert og flink til å formidle en enkel og god fransk uttrykksmåte, som det var enkelt for oss å ta i bruk. Den var tilpasset vårt nivå, iallefall mitt, og jeg lærte mye av henne.

Grammatikklæreren var også norsk og var veldig strukturert og engasjert. Han ga seg ikke før han var sikker på at han hadde klassen med. Han tok utgangspunkt i grammatikkboken og underviste i emner som sto der.

Den flinkeste i fransk av de norske var nok læreren vi hadde i kulturkunnskap. Han hadde bodd i Frankrike i flere år og hadde en enorm kunnskap om fransk kultur. Problemet hans var at han hadde kjedelige, monotone forelesninger, hvor vi satt passive og hørte på. Han rett og slett snakket mye over hodene på oss.

Læreren vi hadde i fonetikk var fransk og leder av franskstudiet. Sammen med henne jobbet vi med uttale og brukte flittig språklaberatoriet, noe vi lærte veldig mye av.

Vi hadde dessuten et eget fag som gikk på å skrive resumé. Vi fikk en liten fransk tekst som vi måtte gjenfortelle hovedinnholdet av med egne ord. Det også var veldig lærerikt! Aktivt måtte vi ta i bruk språket og finne nye gode uttrykksmåter, gjøre det til vårt eget.

En tid før eksamen var vi fire jenter som dannet en kollokviegruppe. Den fungerte godt. Vi fikk snakket om stoffet og forklart hverandre ting med egne ord. Vi ble bevisst på emner som vi trodde vi kunne, men som viste seg at vi ikke kunne så godt da vi skulle begynne å forklare det videre til andre i gruppen.

Jeg lærer mye av av en variert tilnærming til pensum. Det vil f.eks. si at jeg lærer av lærere som er flinke til å lære fra seg, av samarbeid i grupper om gruppeoppgaver, av kollokviering og av individuelt arbeid hvor jeg sitter i rolige omgivelser og tilegner meg lærestoff ved hjelp av ulike studieteknikker som f.eks. notatskriving og utforming av tankekart. Dessuten har jeg stort læringsutbytte av obligatorisk undervisning og regelmessige innleveringer, noe som presser meg til å jobbe jevnt og trutt! De jevnlige inputene er svært viktige for at kunnskap skal modnes og bli til kunnskap en husker for alltid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Bra at vi er i samme kollokviegruppe, jeg liker også disse metodene. Jeg ønsker og å trene på dette med å forklare pensum til hverandre, er sikker på at det er lettere å huske det som du sier høyt med egne ord!
Og å lese jevnt og trutt er viktig. Kollokvie på onsdag?
God helg!

Steinar sa...

Hei!

Du har grundige erfaringar frå studier og veit korleis du lærer, det er ein flott start. Det er mange som ikkje har denne svært nyttige metakunnskapen!

Lukke til i praksis!